JATORRIA


Datu zehatzik ez dagoenez, musika-kaperaren hastapenak zalantzaz beterik daude. Lehen aipatu dugunez, frantziskotarren komunitatea 1514an kokatu zen behin betiko Arantzazun. Ez dirudi lehen garaiak musika garatzeko aproposak izan zirenik, aurkitutako lehen albistea 1594koa da eta. Urte horretako urriaren 5ean, frai Francisco de Garibayk, Esteban de Garibay kronikariaren semeak, profesatu zuen. Aitak honako hau kontatzen du bere oroitzapenetan:

«En este mismo día cantó la misa nueva de esta sancta Religión con toda solemnidad y música possible, porque la hay buena en esta sancta casa sobre todas las de la  Provincia de Cantabria … »[1]

Hurrengo berria 1615ekoa da. Azaroaren 12an, Lope de Isastik aditzera ematen duenez, Felipe III.ak santutegia bisitatu zuen:

«fue á visitar á la Virjen madre de Dios de Aranzazu [ … ] fue recibido por los religiosos de San Francisco con música y canto de órgano»[2]

Jakina da «canto de órgano» terminoak musika polifonikoa esan nahi zuela garai hartan.

Bi albiste horiek nahikoak dira Arantzazun musikaren presentzia dagoeneko XVI. mendearen amaieran kokatzeko. Dena den, dauzkagun beste bi datuk zalantzan jarrarazten digute musikaren presentzia egonkorra izan ote zen, hau da, musika-kapera iraunkorra izan ote zen. Bi datuek Irudiaren hotsandiko lekualdaketa bat aipatzen dute; 1621ean izan zen, eliza handitzeko obren ondoren. Albisteetako batek kapera-maisua du hizpide: «Para el mes de marzo (1621) se había trasladado al Santuario el P. Pedro de Arcaut, organista del convento de Bermeo, con el objeto de asumirse el cargo de amaestrar a la capilla de músicos»[3]. Arantzazun kapera-maisu bat zegoela pentsatuta, arraroa da musikari horren lana, baita eskainitako denbora ere (6 hilabete). Beste berria aita Ventura de Echevarríaren eskuizkribuan aurkitzen dugu. Arantzazuko artxiboan gorde da eta zera dio:

«En el siglo 17.0 se hacía de los Músicos, mucho menos aprecio todavia que en nuestros dias. Cuando la translacion que se hizo de la Santa Imagen del sitio en que apareció al que hoy ocupa, en 1621 [ … ] entonces se aficionaron a ella los Religiosos de Aránzazu … ». [4]

Musika-kapera egonkorrik egon zein ez egon, kontua da lekualdaketa horren ondorioz musikak zeregin garrantzitsua izan zuela Arantzazun. Iruñeko eta Gasteizko musikariak joan ziren santutegira, komunitatean eratutako musika-kaperaz gain. Zehatz-mehatz:

«la comida que hicieron en Ozaeta los Cantores de Vitoria, viniendo para la fiesta costó 6 rS• Se pagaron á Zuloeta el ministril de Pamplona, por el gasto que el y su compañia y cavalgaduras hicieron en venir a la translacion con sus instrumentos de Musica.».[5]

Frai Gaspar de Gamarrak honela deskribatzen digu musikaren presentzia:

«…continuamente se decian missas desde el amanecer asta las doce; y mucho mas entonando la musica, que era famossa, y juntada de muchas partes todo este tienpo dulces himnos, y canciones en varios choros, alavando de dia, y noche como Angeles a su Reyna soberana… »[6]

Aita Luzuriagaren bertsioa, 1686an idatzia, orobat interesgarria da:

«Continuamente los Cantores y musica con sigular destreza y estremado primor, entonaron nuevos, y tiernos canticos, y letras al Misterio, a la Imagen, y a la Festividad sin pausar los Instrumentos, ni dexar de alternarse las armonias; porque la multitud de Musicos, que se prévinieron dentro y fuera de casa, fue suficiente a la compostura, y diversidad que sin engendrar fastidio divertia, y levantava los espiritus de los oyentes … ».[7]

Lehen esan den moduan, gertaera horien urtean bertan, 1622ko uztailaren 14an, suak bigarrenez hartu zuen komentua. Ama Birjinaren kapera berria soilik salbatu zen eta gauza baliotsu ugari galdu ziren, besteak beste, artxiboko dokumentu guztiak. Pentsa daiteke musika-instrumentuak eta musika-partiturak ere desagertuko zirela. Inoiz ez dugu jakingo partitura horien artean aita Luzuriagak aipatutako lanak ote zeuden; hain zuzen, santutegiko penitentzia-gaualdi luzeez hitz egitean, honako hau esan zuen:

«Esta seberidad, y rigor de penitencias, se templa y suaviza con dulces musicas, que en Idioma Vascongado, se oyen algunas horas de la noche, componiéndose su armonia de diferentes coros, en número de ocho, u diez personas cada uno, que alternando las vozes, y canticos, entretienen devotamente los espíritus, para que pausen algun rato en tantas austeridades».[8]

Badirudi izandako hondamenak gorabehera normaltasuna laster itzuli zela santutegiko bizitzara. Garai hartan, XVII. mendearen lehen herenean, eta ia XIX. mendera arte, Arantzazuko etapa oparoa hasi zen, eta musika haren alderdi bikainenetako bat izan zen.


[1] Garibay y Zamalloa, Esteban de, Memorial histórico español (Madrid. 1854) Tomo VII, Lib. III, títulua 11.

[2] Isasti, Lope de, Compendio historial de la M. N. Y M. L. Provincia de Guipuzcoa por el dador don Lope de Isasti en el año de 1625 (San Sebastián, Imprenta de 1. R. Baraja 1850) Libro 2°, Kap. VI n.s 14.

[3] Lizarralde, P. Adrián de, Historia de la Virgen y del Santuario de Aránzazu (Oñate, Ed. Aránzazu, 1950), orr. 103.

[4] Echevarria, Ventura de, Breve noticia…, op. cit. (fol. 10).

[5] Echevarría, Ventura de, Breve noticia…, op.cit. (fol. 10).

[6] Gamarra, Fr. Gaspar de, “La Historia de Aránzazu atribuida al Gaspar de Gamarra – Edición de una fuente del siglo XVII por Fr. Luis Villasante, O.F.M.” en Scriptorium Victoriense, Vol. XII, 1965 (Escuela Superior de Teología-Seminario Diocesano de Vitoria), orr. 154 (Libro lI, 97zkia).

[7] Luzuriaga, J., Paraninfo celeste, historia de la mística Zarza, milagrosa Imagen y prodigioso Santuario de Aránzazu (San Sebastián, por Pedro de Huarte, Impresor, 1690). Liburua 1, 11zkia

[8] Ibidem Liburua II, kap. XIV.