KAPERAKO MUSIKA-EMANALDIAK
Nahiz eta aurreko datuek nolabait agerrarazi Arantzazuko kaperak batez ere Euskal Herrian zeukan ospea, emanaldiek jakinaraziko digute musika-kapera horren indarraren eta garrantziaren neurri zehatza. Adibidez, ez dago zalantzarik ordena frantziskotarreko bere homonimoen artean garrantzizko tokia hartzen zuela, horren froga baita zenbait kapitulu jeneraletara joan zela.
Emanaldien berri eman baino lehen, Arantzazuko musika-kaperak irtenaldiei dagokienez eduki zituen arazoen inguruko datu batzuk aipatuko ditugu; hain zuzen, ordenak musika figuratuaren praktikari buruz ezartzen zituen xedapenek sortu zituzten arazoak:
«Era casi al principio del siglo XVIII (1727) cuando el Comisario Gral. de la Orden el Rmo. P. Soto expidió una Circular prohibiendo todo género de canto figurado y estableciendo el exclusivo empleo del canto llano en todos los Conventos de España. En vista de ello el P. Provincial de Cantabria, que lo era a la sazón el M. R. P. José de Mena, previendo los grandes perjuicios que del cumplimiento de dicha disposición provendrían a las Capillas de Aránzazu y Bilbao acudió al propio Comisario Gral. y le hizo presentes las razones especiales que había para que las casas de Aránzazu y Bilbao continuasen cultivando en sus Capillas musicales el género del canto figurado.
El Rmo. P. Soto juzgando muy fundadas las dichas razones suspendió su decreto con respecto a las dos Capillas que siguieron cultivando, como hasta entonces, el género de la música figurada.
Ya antes de esta época hubo prohibiciones análogas o más radicales todavía; así el año 1683 se acordó en el Capítulo Provincial que la Capilla bilbaína no saliera a otras funciones ni entierros sino a los que saliere la Comunidad y seis años más tarde se expidió otro decreto suprimiendo todas las Capillas de música menos la de Aránzazu; pero probabilísimamente la Capilla de Bilbao se quedó a salvo de dicha disposición, pues a los pocos años la encontramos actuando en Ntra. Señora de la Antigua de Guernica… ». [1]
«En 1759 se prohibe que la “música” de Aránzazu saliera a las fiestas de las Juntas generales de Guipúzcoa o del Señorío de Vizcaya (eran fuertes las peticiones de las autoridades civiles), sino a los Capítulos Generales y Provinciales y a las fiestas de canonización y beatificación. Esta ley, casi imposible por el nombre de la Capilla y de su Orquesta, se suaviza bastante en 1785, en el que se les permite que puedan salir para honras o funciones de los pueblos de la Provincia, según un prudente parecer de los Superiores del Santuario»[2].
Berez hain esanguratsuak diren datu horiei lehenago aipatutako guztiak gehitzen badizkiegu, aita Olaizolaren baieztapen hau ez da batere harrigarria:
«las dos Capillas Conventos de Aránzazu y Bilbao gozaron de la hegemonía entre todas las demás de sus respectivas comarcas, llegando a granjearse la estima y veneración de las Autoridades tanto eclesiásticas como civiles
de todo el solar vasco. No fueron menores el aprecio y buena reputación que se merecieron ante los Superiores de nuestra Orden tanto provinciales como los de la Curia de Roma»[3].
Eta besterik gabe, musika-kaperaren emanaldiak azalduko ditugu; orain arte bezala, datuak kronologikoki ordenatuta daude, eta dagokien herria ere aipatzen da.
1640, GASTEIZ
Ekonomia-liburuetan irakur daitekeen moduan, abenduan Gasteizera joan ziren, lehenik, «los dos tiples» eta, gero, «los otros doce cantores con los instrumentos y una cavalgadura».
1641ko urtarrilean, Gasteizko mandazain bati ordainketa bat egin zioten kantariak ekartzeagatik: «Por la trayda de los cantores hasta Mondragon».[1]
1641
Urte horretako urrian, komunitateak irtenaldi bat egin zuen: «salida a honrras». Ekonomia-liburuek diotenez: «canto la música… en las Honrras de don Pedro de Ypinarrieta [2]… ». Ez da lekua zehazten.
1643, AZPEITIA (GIPUZKOA)
Azpeitiako herriak musika-kapera kontratatu zuen urte horretan San Inazioren omenez ospatu ziren jaietarako. Santutegiari zilarrezko 528 erreal ordaindu zizkioten, urte horretako azaroko ekonomia-liburuetan jasota dagoenaren arabera.[3]
1644, DEBA (GIPUZKOA)
Musika-kaperak Elisabet Borboikoaren, Felipe IV.aren emaztearen, hiletetan parte hartu zuen, Deban, 1644ko azaroaren 15ean.[4]
1644, GASTEIZ
Kontu-liburuek azaltzen dutenez, apirilean abeslariek berrogeita hamarreko errealeko gastua izan zuten Gasteizera joan zirenean. Maiatzean 24 erreal ordaindu zizkioten mirabeari, «criado de cassa», Gasteizera lan hau egitera joateagatik: «a Víttoria con quatro cavalgaduras a traer los cantores».[5]
1645, AZPEITIA (GIPUZKOA)
Azpeitiako herriak berriro kontratatu zuen Espainiako erregina zenaren omenez egin ziren hileta-elizkizunak hotsandiz ospatzeko, eta horretarako 160 errealeko[6] limosna eman zuen.
1646, GASTEIZ
Kapera hiri horretara joan zen ordena frantziskotarraren kongregazio jeneralaren jaiak hotsandiz ospatzeko. Kongregazio hori Arabako[7] hiriburuko San Frantzisko Handiaren komentuan egin zen eta haren burua frai Buenaventura de Calatagirona ministro jenerala izan zen.
1646, ALESBES (GIPUZKOA)
Probintziako batzar nagusiek, herri horretan bilduta, zehazten ez diren jai batzuk proiektatu zituzten eta horietan Arantzazuko musika-kaperak[8] parte har zezala eskatu zuten.
1647, ALESBES (GIPUZKOA)
Urte horretako urtarrilean 800 erreal kobratu ziren:
«que dieron los señores de la Junta, qe la hizieron en Villa Franca, y juntamente Las onrras del príncipe; a las quales onrras asistio el pe guardan con los pes Musicos».[9]
Baltasar Karlos printzeaz, Felipe IV.aren semeaz, ari da, 1646ko urrian zendu baitzen.
1647
Andrés de Madariaga jaunak 500 erreal ordaindu zituen aita Zuola eta gainerako aita abeslariak bere alaba Feliciana de Madariaga[10] andrearen profesiora joan zitezen.
1648
Urte horretako otsailean, María de Lazcano andreak zilarrezko 500 erreal ordaindu zituen arrazoi honengatik: «por la yda y asistencia de los Religiosos, y musica en la traslacion de los huesos del Sr general Oquendo su marido … »).[11]
1648, GASTEIZ
Urte horretako ekainaren 27an, Gasteizko Frantziskoren komentuan bildu zen kongregazio jenerala, Juan de Nápoles ministro jenerala burua zela. Aita Olaizolaren hitzetan: «también a esta escursión va vinculado el nombre del P. Zuola, pues, en unión con el P. G. de Gamarra, a la sazón Guardián del Santuario, fue a Vitoria al frente de la misma Capilla de música (Cfr. Carlos María Perusini – “Cronologia Histórico-Legalis” – Roma 1752, tomo III, parto 1.”, p. 59[12]». Komentuko ekonomia-liburuek honako hau jasotzen dute 1648ko abuztuan:
«Treinta y quatro Reales se pagaron, al Hermano de Ocaeta que I Gastaron allí los Cantores, quando fueron a la Congrego» General».[13]
1694, GASTEIZ
Albiste hau besterik ez daukagu: «Hallase en el Capítulo General de Vitoria, el año de 1694».[14]
1724, BERGARA (GIPUZKOA) eta DONOSTIA
Bi hiri horietan jardun zutela baino ez dakigu, ez baitaukagu beste berririk.[15]
1724, LOIOLA (GIPUZKOA)
San Inazioren genealogiari buruzko liburuan, aita Henaoren “Antigüedades de Cantabria” lanean, irakur daiteke Arantzazuko musika-kaperak salbe bat abestu zuela Loiolako kapera santuan[16].
1727, GASTEIZ
Aita Olaizolak jakinarazten digu Arantzazuko musika-kapera Gasteizko komentura joan zela, ordena serafikoko[17] zenbait erlijiosoren beatifikazioa zela eta.
1730, GASTEIZ
San Frantziskoren komentuan egindako egintza berezietara joan ziren, Mariana Neubourgeko andrearen, Karlos II.aren alarguna zen erreginaren, babespean, zenbait erlijioso frantziskotarren[18] kanonizazioa eta beatifikazioa zirela eta.
Baliteke aita Olaizola datetan oker egotea eta 1727. urtearen ordez 1730. urtea izatea?
1740, VALLADOLID
Bilboko frantziskotarren komentuko musika-kaperarekin batera, Valladoliden egindako ordena frantziskotarraren kapitulu jeneralera joan zen. Emanaldi horri buruzko datu batzuk badakizkigu. Hala, Arantzazuko gutun bat daukagu, 1739ko data duena, frai Francisco de Ibarzábal kapera-maisuak sinatua[19]; bertan, musikarien zerrenda agertzen da eta erabiltzen zuten ahotsa edo instrumentua zehazten da. Guztira 18 ziren; orain arte ezin izan dugu jakin horietako zeintzuk ziren Arantzazuko kaperakoak. Pentsa dezakegu horietako bi, frai Antonio de Garmendia tenorra eta frai Juan de Alegría kontraltoa, bazeudela Arantzazun; izan ere, Francisco Ibarzábalekin batera, donado gisa agertzen dira Arantzazun 1730ean.
Lehenago adierazi dugunez, nahiz eta Ibarzábalek proposaturiko musikariak 18 izan, kronikak adierazten du 19 musikari eta 8 haur abeslari zirela. Harrigarriro, gainera, kronika horren 22. orrialdean zera irakur daiteke:
«dispusso con acertada eleccion viniesse de la Santa Provincia de Cantabria todo el lleno de la celebrada, y diestra Musica Religiosa, que à mayor veneración, obsequio,
y culto del Celeberrimo, Milagroso Santuario de nuestra Señora de Aranzazú tiene en esta santa Provincia dedicada allí no sin permisso y privilegio especial…».[20]
Era berean, aita probintzialak Ibarzábali kapitulua egin baino lehen eman zion erantzuna daukagu. Bertan, ospatu behar ziren jaien zerrenda jasotzen da, mezako musika-praktikari buruzko jarraibide oso interesgarri batzuekin batera:
«Lo que se practica en la Corte es, Kiries, Gloria y Credo a dos choros, lo mismo será en otras partes; antes del evangelio se tiene villancico, y canta uno solo o acom-
pañado, alguna canción al santo que se zelebra lo que queda también al arbitrio del Compositor o Padre Maestro de Capilla: el Credo se promedia hasta que el Zelebrante haya dicho el Prefacio rezado y se continua con el Sanctus, y despues de la Consagracion se canta villancico, hasta que el Zelebrante consume, sin que se haga pausa para cantar el Pater noster ni el agnus.
Las Visperas clasicas ha de cantar la Musica segun lo practica en Aranzazu.».[21]
Kapitulua maiatzaren 26an hasi, eta ekainaren 12an amaitu zen. Kronikan abestutako bilantziko guztien hitzak agertzen dira; orain arte bilantziko horietako bat baino ez dugu ezagutzen.[22]
1758, IRUN (GIPUZKOA)
Urte horretako abuztuan, musika-kapera Irunera joan zen, parrokia-eliza berriro inauguratzeko egintzak hotsandiz ospatzeko; udalaren gastuei buruzko idatzoharretan irakur daiteke handik zalditeriak bidali zirela fraideak eta «tiplesillos» abeslariak ekartzeko.
Koruko zuzendaria frai José de Larrañaga zen; zati musikalean Donostiako komentu frantziskotarreko elementu batzuek lagundu zioten.
Halaber, jasota dago irundarrek Arantzazuko korua hiru eguneko txango batera gonbidatu zutela eta beste opari batzuk egin zizkiotela.
Irailaren 1ean joan ziren Irunetik; irundar batzuek Errenteriako kaputxinoen komenturaino lagundu zieten, eta handik Herreraraino txaneletan joan ziren. Arantzazuko goardianoak, aita Domingo de Legarrak, irailaren 7an gutun bat idatzi zuen Irunera. Horren bidez, aditzera eman zuen aurreko egunean musikariak oso pozik heldu zirela Irungo herrian jaso zituzten adeitasunengatik, eta jakinarazi zien egun hartan benedicta bat abestu zutela solemnitate osoz Irungo bizien eta hilen alde[23].
1764, BERGARA (GIPUZKOA)
San Martin Igokundekoa martir frantziskotarraren omenez ospatutako jaietan parte hartu zuen santutegiko musika-kaperak. Lehen jaiak otsailaren 4an eta 5ean ospatu ziren. Alkateak horiei buruz emandako lekukotza zehatza daukagu. Otsailaren 4ko erlijio-egintzaren inguruan zera adierazten du:
«dieron principio a la función entonando como primorosa armonia el Psalmo Laudate Dominum omnes gentes con singular conjunto de violines, flautas, oboes, violas, biolones, bajones, clarines, trompas y timbales … »[24].
Urte bereko urriaren 10etik 14ra arte beste egintza batzuk ospatu ziren santu horren otoitza eskuratu zelako. Arantzazuko musika-kapera ez ezik honako hauek ere bertaratu ziren:
«cuantos Profesores se reconocen sobresalientes en este Noble Arte así de Bilbao, como de Vitoria, Calahorra, San Sebastián y otras partes … ».[25]
1767, BERGARA (GIPUZKOA)
Aita Olaizolak, bere artikuluan, honen berri ematen digu: «de la llegada de algunos músicos de Aránzazu para intervenir en la función religiosa de la Junta General reunida a la sazón en la misma villa»[26]. Bergarako udal-artxiboan egon gara, baina, tamalez, ezin izan dugu testua aurkitu.
Aita Basabek ematen digu musikarien zerrenda:
«los Padres fr. José de Larrañaga, maestro de Capilla, fray Domingo de Hasa, Fr. Francisco de Urquia, Fr. Agustin de Echeverría, gran compositor, Fr. Antonio Garin, Fr. Gabriel de Astobiza, Fr. Andrés de Sostoa, autor de muchas obras de canto llano, y dos tiples».[27]
1772, ANDOAIN (GIPUZKOA)
Urte horretan, Andoaingo eliza berriaren inauguraziora joan ziren.[28]
1777, OÑATI (GIPUZKOA)
Gaztelako errege-kontseilu gorenak Oñatiko Sancti Spiritus Unibertsitatean gradu nagusi batzuk irakasteko ahalmena eman ondoren, urte batzuk lehenago ahalmen hori indargabetu baitzen, haren kategoriako beste unibertsitate batzuei gertatu zitzaien bezala, Udalak zera erabaki zuen: «se disponga desde luego una función de Iglesia en [ … ] San Miguel, una Misa Solemne con Te Deum y a sus vísperas una Benedicta, y Salbe por la noche con asistencia de los Sres. del Cavildo y de la Capilla de Música de Ntra. Sra. de Aránzazu… en acción de gracias».[29]
1789, AZPEITIA (GIPUZKOA)
Otsailaren 7an, Karlos III. erregearen hiletak izan ziren, Azpeitian, eta Arantzazuko musika-kapera bertan egon zen. Aldundia arduratzen zen forma eta kultuak zehazteaz; hileta-otoitza eta zati musikala funtsezko alderdiak ziren.[30]
1827, GASTEIZ
Hiri horretan 1827ko uztailaren 14an egindako probintzia-kapitulura joan ziren Arantzazuko eta Bilboko San Frantziskoko musika-kaperak, bakoitza bere maisuaren zuzendaritzapean: frai Pedro de Bengoa (Arantzazukoa) eta frai Antonio Zabala (Bilbokoa).[31]
1830, ALCALÁ DE HENARES
Maiatzaren 15ean ordena frantziskotarraren kapitulu jenerala hasi zen eta:
«llegaron los músicos de las dos capillas de nuestros conventos de Aránzazu y Bilbao en número de diez y ocho entre voces e instrumentos, entrando en este número cuatro donaditos que cantaban los tiples y los maestros de capilla, que eran también organistas y muy diestros». [32]
Bitxia bada ere, Bilboko kapera-maisua, frai Antonio Zabala, kapituluan zendu zen pneumonia baten ondorioz eta haren hiletan berak norbait hiltzen bazen ere konposatu zuen requiem-meza bat abestu zuten.
Liturgia-egintzei dagokienez, kronikak salbe bat aipatzen du:
«en la que echaron el resto los músicos, convirtiendo la iglesia en un cielo con la música tierna, expresiva y afectuosa que tañeron y cantaron, casi toda de Hayden y Mozart, propia del templo y nada teatral, como por desgracia sucede frecuentemente, contra cuyo abuso declararon justamente los maestros más zelosos y afamados.
Otro tanto hicieron al día siguiente en la Misa, Vísperas y procesión acostumbrada por la plaza, cantando como en la fiesta del día anterior diversas arias y villancicos»[33] (110).
[1] Olaizola, Fr. José, «Apuntes sobre la Música de Iglesia en Ntra. Sca. Provincia de Cantabria» en Revista Ensayo, núm. XVIII Sep.-Dic. 1935, 190-200 orr.
[2] Anasagasti, Pedro de, «Tradición musical…», op.cit. 442 orr.
[3] Olaizola, Fr. José, «Apuntes sobre la Música… », op.cit. Sep.-Dic. 1935, 190-200 orr..
[4] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1640 Abendua.
[5] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1641 Urria.
[6] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1643 Azaroa.
[7] Lasa, Fr. José 1. «Aportación musical…• op. cit. 94 orr.
[8] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1644 Maiatza.
[9] Lizarralde, P. Adrián de, Historia de la Virgen… op. cit. 2 orr.
[10] Arrue, Fr. José de, eLa Música de Iglesia …• op. cit. 852 orr.
[11] Lizarr alde, P. Adrián de, Historia de la Virgen.. op. cit. 2 orr.
[12] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1647 Urtarrila.
[13] Lizarralde, P. Adrián de, Historia de la Virgen... op. cit. 2 orr.
[14] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1648 Otsaila.
[15] Olaizola, Fr. José, “Apuntes sobre la música…” op. cit., May Agosto 1936. Núm. XX, 87-96 orr.
[16] Ikusi Apéndice núm. 6. Libros de economía. 1648 Abuztua.
[17] González, Fr. Celso, El Santuario de Aránzazu lBarcelona. Herderos de Juan Gili, Editores, 1931) , 113 orr.
[18] Anasagasti, Pedro de, Aránzazu (Burgos, Ed. Franciscana Aránzazu, 1975), 81 orr.
[19] Arrue, Fr. José de, «La Música de Iglesia…• op. cit., 852 orr.
[20] Olaizola, Fr. José, “Apuntes sobre la música…”, op.cit. Mayo-Agosto 1936, 87-96 orr.
[21] Lizarralde, P. Adrián de, Historia de la Virgen…”, op.cit., 2 orr.
[22] Ikusi Apéndice núm. 2.
[23] Maestro, Buenaventura O.F.M., Sermones y Descripción Histórica…, op.cit, 22 orr.
[24] Ikusi Apéndice 3 zkia.
[25] Ikusi Catálogo Ms. 210.
[26] Lasa, Fr. José 1., «Tejiendo historia: El Coro de Aránzazu en Irún» en Revista Aránzazu núm. 37, año 1967, 80-82 orr.
[27] Testimonio en relación de las funciones de el mes de Febrero de 1764 (realizado por Pedro de Ascagorta, alcalde en funciones) (manuscrito conservado en el Archivo Municipal de Vergara, Guipúzcoa. Es Documento núm. 65 de los relacionados con San Martín de la Ascesión) 2. orr.
[28] Grandes funciones con motivo de la obtinción del Rezo de S. Martin de la Ascensión y Aguirre (Testimonio de Pedro de Ascagorta, alcalde en funciones) (manuscrito conservado en el Archivo Municipal de Vergara, Guipúzcoa. Documento núm. 66 de los relacionados con S. Martín de la Ascensión) 6. orr.
[29] Olaizola, Fr. José, «Apuntes sobre la música…», op. cit., Mayo-Agosto 1936, 87-96 orr.
[30] Basabe, Fr. Luis de, «Páginas del Santuario – La Capilla Musical – Su labor artística”, en Revista Aránzazu núm. 11, año 1931, 246-247 orr.
[31] Anasagasti, Pedro de, “Tradición musical de Aránzazu” op.cit, 442 orr.
[32] Lizarralde, P. Adrián de, Historia de la Virgen…, op.cit., 232 orr.
[33] Lasa, Fr. José 1., «Aportación musical…» op. cit., pág. 94. Amplía algunos detalles extramusicales de la actuación.
[34] Basabe, Fr. Luis de, «Páginas del Santuario -La Capilla Musical- Su labor artística», op. cit. 247 orr.
[35] Historia del Capitulo General…, op cit.
[36] Ibidem. Amplía detalles.